Hegel’s vison on ’second nature’

"It was in “The Spirit of Christianity and its Fate,” that Hegel began to work out his mature, ‘realistic’ attitude to Christianity, in contrast to his earlier idealistic antipathy to Christianity. Clearly, religion constitutes the preeminent sensibility binding a people together as a people. Hegel pointed out that individuals are free only when we act in accordance with to principles that follow from the free spirit of the people of which they are a citizen, just as we must act in accordance with Nature, and the spirit of a people constitutes for the individual a ‘second nature’. Only the spirit of the people as a whole, not the isolated individual, can be absolutely self-determining."(Source:home.mira.net/~andy/works/young-hegel.htm)
【習得の自然化】長い人生の生活のなかで獲得されたもの(=文化)は、自然化される、つまり、それが当たり前で、普通で、また他の集団の人のものよりも「良いもの・優れたもの」に見える(→自文化中心主義)。慣習は自然化されたものの典型であり、しばしば第2の自然(second nature)という。あるいは同語反復性:「豚は不潔だから豚と呼ばれるのである」(豚=不潔という結びつきが自然化されている。豚は動物行動学的には〈知的で清潔な動物〉)[出典:人類学者とは誰のことか?
「動物すなわち〈自然〉の文化表象は、いわゆる「二次的に構成された自然 second nature」あるいは「文化としての自然」と言えるものかも知れません」(出典:「自然」と「文化」の境界面