ピーク・オイル:お仕事情報

全然知らんかった語彙、環境人類学のリーダーの書評(J. Royal A. I. 15:863, 2009)を読んで知りました。はぢかし!!!
「peal oil(ピーク・オイル)……oil peak(オイル・ピーク)と言われることもありますが、文字どおりoil (石油)がpeak(山頂)に達する、つまり石油の生産量が最高点に達することです。その後、生産量は徐々に低下していくことになります。日本の経産省などはpeak out(ピーク・アウト)をよく使っていますが、意味は同じです。……ピーク・オイルは、理論的には、原油の究極埋蔵量の半分を産出したときにやってくるといわれます。究極埋蔵量の推定値によって違いはありますが、多くの専門家が「2005年から2020年の間」と言っています。最も楽観的な見方でも15年後なのです。そして、すでにピーク・オイルの兆候があちこちに出てきています。/先日、米国に出張した折、空港に石油会社シェブロンの大きな電光掲示板の広告がありました。「2ガロンの石油を使う間に、1ガロンの石油しか発見できていない」/ 原油の発見量は1964年にピークを迎えて以来、減少を続けています。実は全体として見ると、半分どころか「原油消費量の4分の1しか新たに発見されていない」のです」(www.es-inc.jp/lib/writing/scale/070829_164439.html)。
The Nature-Culture Dichotomy reconsidered
Dove, Michael R. & Carol Carpenter ( eds ). Environmental anthropology: a historical reader . xxi, 477 pp., maps, tables, figs, illus., bibliogrs . : Blackwell Publishing , 2008 . (paper)
"Part I, 'The nature-culture dichotomy', presents contrasting challenges to this most critical conceptual pair. Presented here is Posey's work focusing on indigenous (ecological) knowledge, while Fairhead and Leach examine the politicized nature of knowledge about the environment. This is juxtaposed with a very different ethnographic blurring of the nature-culture pair in Evans-Pritchard's analysis of the Nuer cattle complex and Harris's use of the sacred cow to demonstrate the permeability of the sacred-profane boundary in Hindu cosmology. The following section on 'Ecology and social organization' has two essays by Barth and Geertz which, starting from rather different theoretical premises regarding their conceptualization of the social realities observed, share a concern with moving beyond an evolutionary approach and simplistic environmental determinist views of social organization. While the former attempts to demonstrate the significance of ecology in shaping ethnic relations, the latter notes the active role of the environment in what he understood as symbolic lifeworlds. This is complemented by a discussion of human responses to natural disasters and the differential way they impact on the social order (Firth, Waddell).(source: http://www3.interscience.wiley.com/)"